Sunday, July 02, 2006

Ada apa dengan nama...

Selama ini saya tercari-cari maksud nama saya. Saya cuma ketemu wazannya dalam mu’jam at-Thullab melalui kata akarnya, hanna, yahunnu, hannan wa Hannah yang membawa maksud ‘azharu syafaqah’. Apa yang saya faham, maksudnya ialah ‘kelembutan yg dizahirkan’…betul ke ek? Selain itu, tidak pernah saya ketemu maksud nama saya di mana-mana buku maksud nama. Mungkin juga ada tapi saya belum pernah menemuinya.


Bila dirujuk kepada ummi, beliau mengatakan saya dinamakan sempena nama ibu kepada maryam a.s; ibu kepada nabi Isa a.s. Kenapa? Disebabkan lamanya ummi dan ayah menanti kelahiran cahayamata mereka sehinggalah kelahiran saya, puteri sulung mereka.


Hari ini saya menjelajah di websearch friendster mengenai biblical name. Saya telah ketemu maksud nama saya lagi. Kali ini maksud dr bahasa Hebrew…


HANNAH
Gender: Feminine
Usage:
English, Jewish, French, Biblical
Pronounced: HAN-a
[key]
From the Hebrew name
חַנָּה (Channah) which meant "favour" or "grace". Hannah was the mother of Samuel the prophet in the Old Testament. The Latin version of this name is Anna.


Ya memang saya maklum yang nama saya adalah tergolong dalam nama- nama isra’iliyat. Cuma saya belum ketemu buktinya. :)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home