Friday, March 17, 2006

Akhirnya...

Kali pertama saya bersua dengan dia ketika merewang-rewang di gerai CONVEST. Ketika itu dia menjadi jurujual sambilan di gerai kristal Mesir. Entah kenapa hati saya terdetik memang itu gerangannya.

Kami bersua lagi buat kali kedua di program NISA'. Kali ini saya menjadi peserta dan dia sebagai urusetia. Hajatnya ingin bertegur sapa tapi entah kenapa rasa berat pula mulut untuk menyapa.

Kali ketiga dan keempat, kami terserempak di Darul Hikmah dan Computer lab kuliyyah. Hehe.. saya sempat menunjukkan kepada Ina siapakah gerangan dia.

Dan akhirnya... kami sama-sama ditaklifkan sebagai urusetia Jambori Nisa'. Menaiki kenderaan yang sama untuk ke tempat program dan bermalam di dorm yang sama. Apa yg lagi menarik jaga checkpoint yang sama untuk jungle tracking adik-adik. Subhanallah...kecil benar dunia ini. Dari takde kekuatan saya untuk menyapa akan dia, kami sempat bertaaruf khususi dan berkongsi banyak cerita. Untung juga kami sama-sama banyak mulut. Kalau tidak, pasti saya kebosanan semasa program tu lantaran tiada teman yg saya kenal rapat.


Apa yg menyeronokkan...semasa kami mula ber'tracking' dan mendaki bukit, dia banyak bercerita program mendaki Jabal Musa ketika dia berada di Ardhul Kinanah. Saya yg sememangnya telah lama berhajat untuk ke sana tak melepaskan peluang untuk bertanya itu dan ini kepada dia. Dan seperti biasa... saya memasang angan-angan untuk menjejakkan kaki ke Ardhul Kinanah. Memang dah berdetik-detik hati saya berdoa agar dapat ke sana. Tak dapat further study pun takpe asalkan dapat melancong ke sana.


Tiba-tiba... saat masih lagi terngiang-ngiang cerita ekspedisi mendaki Jabal Musa, Ummi telefon bertanya, "Nak pegi Mesir tak?!" Saya "Erk! Mestila nak!!!"....Subhanallah... terharunya rasa. Saya cuma insan yg masih lagi lalai dan selalu saja melakukan dosa, dalam sekejapan Allah makbulkan doa saya untuk menjejakkan kaki ke sana. Alhamdulillah... syukur sangat2 Ya Allah. Permudahkanlah segalanya.

huhu..rasa cam nak nangis! Subhanallah wal hamdulillah...

1 Comments:

At 1:46 AM, Anonymous idssinfo said...

Very helpful info, thank you for your article.

 

Post a Comment

<< Home