Tuesday, November 15, 2005

Peringatan buat saya

Berkatalah Ramadhan.....

"Kamu semua, kaum muslimin dan muslimah telah menunggu
kedatanganku, Bulan Ramadhan...

Kamu semua, telah menyambutku dengan bisikan2 zikir,
bersujud dahimu ke bumi, tidak kira siang dan malam
menangisi dosa2mu dan mengisi penuh harapan memohon
restu dan keampunan kpd Allah Rabul Jalil..

Kamu semua telah bertekun melipatkan amal jariah dan
kebajikan untuk merebut peluang menambah saham
sebagaimana di janji Allah SWT...

Dan kini aku, Ramadhan, kian meninggalkan kamu...
Untuk memberi laluan kepada Syawal....

Ingatlah...
Ramadhan telah mengajar kamu bersederhana dalam
makanan dan minuman serta segala perbelanjaan

Janganlah...
Syawal menjadi pembuka nafsu selera dgn berlebih2an
dan membazirkan

Ingatlah...
Ramadhan telah mengajak kamu mendirikan solat2 fardhu
dan sunat

Janganlah...
Syawal menjadi titik noktah untuk meneruskan segala
ibadah

Ingatlah...
Ramadhan telah mensucikan jiwa kamu untuk membuat
kebajikan dan amal jariah

Janganlah...
Syawal menjadi penghalang untuk menghulurkan bantuan

Ingatlah...
Ramadhan telah membasahkan lidah2 kamu dengan
bertasbih, bertahmid dan berzikir

Janganlah...
Syawal mengeringkan lidah2 dengan kata2 yang jahat

Ingatlah...
Ramadhan telah mendidikkan akhlak kamu agar lebih
mulia

Janganlah...
Syawal menukarkan akhlak kamu dengan segala sifat yang
menjijikkan

Ingatlah...
Ramadhan telah datang untuk mengubah diri kita agar
lebih mendekati Allah SWT

Janganlah...
Syawal membawa kita jauh daripada Allah SWT...

Semoga kita menjadi insan seperti baru lahir ke dunia
agar dapat membina cara hidup yang lebih baik selepas
Ramadhan ini.

********************************************************

Banyak yang hendak dicoret sebenarnya. Alam sekeliling saya pelbagai rupa, pelbagai rasa dan pelbagai warna. Ramadhan yang paling menyejukkan dan sambutan aidilfitri yang ceria dan paling meriah serasanya selama 23 tahun hidup saya. A very hectic semester pun dah berlalu. Saya menghitung hari yang mendatang. Menghitung sisa-sisa hari saya bergelar seorang siswi. Menghitung hari saya bakal bergelar siswazah. Banyak berlegar di kepala saya.

Persoalan dan permintaan ummi sentiasa datang biar dalam kiasan halus. Apa yang boleh saya lakukan sekarang ialah berdoa semoga sentiasa berada dalam ketenangan. Ketenangan untuk berfikir, ketenangan untuk bertindak dan ketenangan untuk membuat sebarang keputusan.

Target saya dalam jangka masa terdekat, menghabiskan buku-buku yang belum saya khatam. Dan khatam sekali lagi "Tunggu Teduh Dulu". Apa yang saya nak cari? Sejarah berkaitan Sa'id Nursi. Penglibatannya dalam dakwah di zaman kejatuhan Turki Uthmaniyyah.

Moga Allah permudahkan segala urusan saya. Allahumma yassir li wa la tu'assir! Amin ya Rabbal 'Alamin.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home