Tuesday, October 25, 2005

di penghujung ramadhan

Tinggal lagi 2 paper. Ina dah selamat belayar ke Kedah. Tinggal saya terkontang-kanting di sini. Terasa lambat masa berlalu. Alhamdulillah financial report AGM dah selesai, tapi heran gak apsal report program tak sampai2 eh. Ada masalah kat mana la agaknya. Jangan la ada pape masalah, kalau tak Club terpaksa dibubarkan. Ada lagi tiga report perlu saya siapkan. Ya Allah berilah saya kekuatan.

Diam tak diam, dah masuk penghujung Ramadhan. Kenapa ya saya masih lagi di takuk lama. Terasa nikmatnya tarbiyah Ramadhan, tapi rasa culas masih bersisa dalam diri. Astaghfirullahal 'aziim. Saya mohon dengan sangat agar kualiti diri saya semakin bertambah dari hari ke hari...Amiiin.

Saturday, October 15, 2005

Saya, penerangan dan 'baksis'

Saya sudah tua rupanya. Malam ini baru saya tersedar. Di saat saya diraikan dalam majlis wida’ yang penuh kesederhanaan dan kesyahduan Ramadhan. Saya diminta untuk memberikan ucapan. Sememangnya saya tidak bersedia. Ucapan jadi caca merba. Hakikatnya, saya memang seorang yang susah untuk meluahkan apa yang berada di minda dan rasa. Lebih senang dengan menulis agaknya. Agak menghairankan, saya bukanlah seorang pendiam. Cuma…ntahlah. Disebabkan ucapan saya cacamerba, amanat yang ingin disampaikan jua mungkin tidak kesampaian. Mungkin apa yang akan saya coretkan boleh dijadikan sebagai serampang dua mata. Khusus buat sahabat upta dan adik-adik penerangan.

Dalam mood yang terharu, mungkin coretan saya agak emosi. Tapi percayalah, ini jualah dari hati. Bahawa sesungguhnya saya ingin menyatakan saya amat sayang akan penerangan. Banyak pengalaman saya kutip di sini. Bermula saat saya di usia hingusan sampailah saat saya dianggap veteran. Sudah enam tahun rupanya. Terasa baru semalam saya berhempas pulas di matrik. Bersama-sama rakan sebaya, menjayakan misi yang amat istimewa. Dari bilangan kami yang ramai, sehinggalah saya keseorangan. Semuanya amat berharga buat saya. Oleh sebab itu saya masih setia. Dari seorang ke seorang ahli baru datang menyerta, saya yakin dan optimis bahawa semuanya punya potensi yang besar untuk membawa penerangan ke tempat yang sepatutnya. Cuma sekarang masih ditahap permulaan. Insya Allah masanya pasti akan tiba. Apa yang penting sekarang adalah strategi dan usaha. Bahawa pekerjaan yang baik tanpa disertai dengan strategi yang baik akan dikalahkan jua dengan pekerjaan yang jahat yang dirancang dengan strategi yang baik.

Sepanjang saya menjadi ahli keluarga penerangan, saya perhatikan penerangan masih dibelenggu dengan isu lapuk. Kurang menulis dan menganalisis serta isu plagiat semuanya sudah sedia ada tika zaman saya di usia pucuk. Lebih separuh dekad, isunya tetap sama. Carilah penyelesaiannya. Saya juga masih belum mampu keluar sepenuhnya dari belenggu ini. Apa yang saya pasti, menjadi keluarga penerangan, kita perlu lebih banyak membaca dari orang lain baik dalam apa jua bidang sekali pun. Selain membaca, analisis dari bacaan juga perlu dibuat dan diinterpretasikan dalam kehidupan seharian barulah mudah untuk kita mengelakkan diri dari terus menjadi penjenayah plagiarisme. Mungkin tampak terlalu idealistik, tetapi apa salahnya kita cuba sedikit demi sedikit. Insya Allah, dengan niat lillahi Ta’ala nusrah Allah pasti bersama kita. Gunakanlah segala wasilah yang kita ada untuk melaksanakan secara berdikit. Lama-lama pasti menjadi bukit. Pada hemat saya, bukan ahli keluarga penerangan sahaja yang patut menjadi seperti yang saya katakan, malahan semua yang berkenaan, terutama buat sahabat-sahabat yang akan bergelar siswazah yang akan berdepan dengan dunia realiti tidak lama lagi.

Bergelar ‘baksis’ memperkenalkan saya dengan dunia lebih luas, lebih global dan lebih realistik. Kehidupan sebenar rupa-rupanya amat berbeza dari apa yang saya jangkakan. Apa yang terbaik buat diri saya pada ketika ini adalah sentiasa bersederhana dan terus istiqamah kerana setiap yang berlebihan itu selalunya pasti mendatangkan natijah yang menyakitkan. Biar tidak dilihat secara wadhih, kesannya pada diri individu pasti jua akan terasa. Wallahu’alam…bagaimana harus saya terjemahkan dengan bahasa yang lebih mudah? Tidak mengapa, bahasa saya tidaklah amat payah untuk difahami. :)
Bergelar sebagai ‘baksis’, ada suka, ada durja, ada terang, ada kelam, ada pahit, ada manis. Sudah banyak yang saya rasa. Rasa bagaimana disanjung dan dipuja, rasa bagaimana dipijak kepala, rasa bagaimana dikritik dan dicerca, ditempelak dan dihina. Saya sudah rasa bagaimana keadaan bila berada di atas, dan juga rasa bagaimana bila berada di bawah. Semuanya seribu satu rasa. Kalau pengalaman sebagai seorang ‘baksis’ hendak dihitung, pasti kelenguhan tangan saya menaipnya. Akan tetapi, jika nak dihitung dengan pengalaman orang lain saya pasti masih seorang yang kerdil. Cuma yang dapat saya katakan di sini, pengalaman saya yang kerdil ini banyak mengajar saya mengenali siapa kawan, siapa lawan, siapa sahabat, siapa kawan dan siapa teman yang berada di sekeliling saya. Dengan pengalaman yang sedikit cuma, saya juga mengenal erti berhati-hati meluahkan apa yang saya rasa, menyatakan apa yang terlintas di kepala dan menafsir apa yang saya terima.

Bergelar seorang ‘baksis’ mengajar saya menjadi seorang yang muda yang mendambakan tukjuk ajar yang tua, menjadi seorang yang tua yang menunjuk ajar yang muda. Bergelar seorang’baksis’ juga mengajar saya memberi semangat di saat orang lain mulai renggang dari simpulan ukhuwah yang terbina, mendapat semangat dari sahabat yang sentiasa tegar dan ampuh dengan tarbiyah yang diterima, segar bugar di saat keletihan dan kepenatan. Apa yang paling penting, mengajar saya berpegang teguh dengan arkan yang wajib diimani sebagai seorang Muslim. Kerana, yang memberi hidayah itu hanyalah Allah tiada yang lain. Sungguh! Sekuat mana kita berusaha, sedaya mana kita bermujahadah, kalau bukan dengan izin Allah, belum pasti ianya najah. Tetapi yakinlah bahawa Allah itu Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. Setiap usaha itu pasti akan dibayar dengan laba yang setimpal.

Bergelar seorang ‘baksis’, saya semakin sibuk dengan tugasan yang belum selesai. Dalam kesibukan, segala rasa timbul di minda. Ingin lari dari taklifan yang sedia ada, ingin beruzlah seketika, ingin rehat selamanya. Akan tetapi, kejamlah saya andai melaksanakan kesemua keinginan yang ada. Kerana hanya orang yang kejam sahaja membiarkan segala tanggungan yang ada digalas oleh orang lain. Saya pasti, orang lain juga merasai apa yang saya rasa. Jemaah itu fitrahnya seorang insan. Aqidah itu dasarnya, ukhuwah itu hiasannya. Kalau kita semakin jauh dengan jemaah, pasti ada yang tidak kena dengan aqidah mahupun ukhuwah. Kita bukanlah kambing yang terlepas dari kelompoknya, tetapi kita hanyalah kambing yang terlalu asyik dengan nikmat rumput di depan mata sehingga terlupa bahawa kita bukanlah bersendirian tetapi berkelompok jualah adanya. Pandanglah ke kiri dan ke kanan, lihatlah sahabat-sahabat kita. Segarkanlah semula ukhuwah yang sedia terbina. Agar saat kemanisan yang kita rasai sejak sekian lama tidak terkubur begitu sahaja. Ukhuwah yang ditunjangi dengan aqidah, pasti lebih manis jika disulami keikhlasan dan keterikatan yang dengan yang Maha Esa. Entah bagaimana saya boleh mengutarakan perihal keikhlasan padahal saya sendiri masih merungut saat kesusahan. Masih mengungkit saat kesakitan. Masih marah saat berada dalam kesilapan. Astaghfirullah…

Sudah panjang saya berceloteh. Sudah banyak saya mencoret. Saya tidak pasti apa yang saya ingin sampaikan, kesampaian atau tidak. Mudah-mudahan… apa yang datang dari hati itu jatuh jua ke dasar hati. Sesungguhnya Allah jualah yang memberi hidayah kepada sesiapa jua yang dikehendaki. Wallahu’alam… Maaf atas segala salah dan silap. :)

Thursday, October 13, 2005

Mana lagi best?!

Seroja - Versi Mawi

Mari menyusun seroja
Bunga seroja ah... ah...
Hiasan sanggul remaja
Puteri remaja ah... ah...

Rupa yang elok
Di manja jangan dimanja ah... ah...
Puja lah ia sekadar
Oh sekadar saja

( korus )
Mengapa kau bermenung
Oh adik berhati binggung
Mengapa kau bermenung
Oh adik berhati binggung
Lupakan saja asmara
Pada asmara...
Lupakan saja asmara
Pada asmara...

Mari menyusun seroja
Bunga seroja ah... ah...
Hiasan sanggul remaja
Puteri remaja ah... ah...

Rupa yang elok
Di manja jangan dimanja ah... ah...
Puja lah ia sekadar
Oh sekadar saja

*****************************************************************

Seroja - Versi TAWI ;P

Mari menyusun alumni, gerak alumni...ah...ah...
Bekalan untuk jemaah, ahli jemaah...
Jiwa yang mantap disia, jangan disia....ah...ah...
Gunalah ia sebaik, sehabis baik...

Mengapa kau berkurung oh adik, di tahun akhir...
Mengapa kau berkurung oh adik, di tahun akhir...
Janganlah engkau tertawan dengan dunia...
Janganlah engkau tertawan dengan dunia...

Sekarang bukan, berkurung zaman berkurung...
Sekarang bukan, berkurung zaman berkurung...
Mari bersama oh adik perkasa alumni...
Mari bersama oh adik perkasa alumni...

Sekarang bukan, berkurung zaman berkurung...
Sekarang bukan, berkurung zaman berkurung...
Mari bersama oh adik perkasa alumni...
Mari bersama oh adik perkasa alumni...


Komen juri: lagu amat menginsafkan...pitching sedikit lari dan kurang penghayatan. therefore, kurang menarik perhatian audience. :)

Wednesday, October 12, 2005

Dingin

Kedinginan mulai terasa. Tidak ada lain melainkan dingin-dingin belaka. Saya dingin dan Ina juga dingin. Muahaha...saya sudah penin.

Klu Ina dah tgk dia nye personaliti bulan 4, saya pun nak tgk saya nye personaliti. Best ke? Agak2 berapa percent yang betul ye...

taRAAAA.....

Mac -

Mudah menawan hati pasangannya. (belum ada...mana nak tau.)
Sentiasa ingin didampingi oleh pasangannya.(muahaha...ntah la. lum ada pengalaman )
Sangat pemalu dalam meluahkan isi hati. ( yang ni may be kut. Kadang2 apa yg ada dalam hati n kepala susah nak dibawa keluar.)
Sangat baik dalam menjaga perhubungan ( ye ke? saya memang baik ;P)
Amat sukar melupakan pasangan yang dicintai. (ye ke?!)
Perasaan cemburu yang minima. (haha..cam takde perasaan je)
Sangat manja dan sering ingin dimanjai pasangannya. (no comment)
Mudah memilih pasangan tanpa berfikir dengan waras.( Na'uzubillah!)
Sentiasa mengharapkan keistimewaan dari pasangan.(of course la)
Suka menuduh melulu tanpa usul periksa. (mintalah dijauhkan)
Berprasangka terhadap pasangan. (sama la cam atas)
Pasangam Ideal: Lahir dalam bulan 1,5,10,12.
Kebanyakkan orang Eropah lahir dalam bulan ini(haha...Orang Eropah idung kemek)

12 mata air terpancut dari batu

Oleh: DR. ZULKIFLI MOHAMAD AL-BAKRI

SYED Qutub dalam Fi Zilal al-Quran berkata: ''Ayat berikut menyebut peristiwa yang tercatat di dalam sejarah mereka. Ia termasuk dalam sejarah mereka dan peristiwa-peristiwa yang berlaku selepas zaman Nabi Musa a.s.''

Al-Quran mengambil kira seluruh sejarah Bani Israel sebagai satu unit sejarah sahaja. Sejarah lama mereka sama dengan sejarah barunya, dan sejarah tengahnya sama dengan sejarah awal dan akhirnya. Semuanya menggambarkan pemberontakan dan penderhakaan (terhadap Allah) dan penyelewengan (dari jalan yang benar).

Apa sahaja peristiwa yang dibicarakan oleh al-Quran, maka ia adalah satu peristiwa yang memang diketahui mereka. Di samping itu, al-Quran mengingatkan mereka mengenai kejadian-kejadian yang ada di dalam pengetahuan mereka. Allah telah menolong mereka, lalu mereka berjaya menakluk sebuah negeri yang tertentu, dan menyuruh mereka supaya memasukinya dalam keadaan rendah diri dan berdoa memohon kepada Allah supaya mengampunkan mereka dan menggugurkan dosa mereka. Allah juga telah berjanji untuk mengampunkan kesalahan-kesalahan mereka dan menambahkan limpah kurnia nikmat-Nya kepada para muhsinin, tetapi mereka melanggar semua perintah itu seperti kebiasaan kaum Yahudi.

KEMUDIAN ORANG-ORANG YANG ZALIM (PENDERHAKA) ITU MENGUBAH PERKATAAN (PERINTAH KAMI) YANG DIKATAKAN KEPADA MEREKA DENGAN MELAKUKAN SEBALIKNYA. MAKA KAMI TURUNKAN KE ATAS ORANG-ORANG YANG ZALIM ITU BALA BENCANA DARI LANGIT, DENGAN SEBAB MEREKA SENTIASA BERLAKU FASIQ (MENDERHAKA).

DAN (INGATLAH) KETIKA MUSA MEMOHON SUPAYA DIBERI AIR UNTUK KAUMNYA, MAKA KAMI BERFIRMAN: "PUKULLAH BATU ITU DENGAN TONGKATMU", (IA PUN MEMUKULNYA), LALU TERPANCUTLAH DARI BATU ITU DUA BELAS MATA AIR. SESUNGGUHNYA TIAP-TIAP SATU PUAK (DI ANTARA MEREKA) TELAH MENGETAHUI TEMPAT MINUMNYA MASING-MASING. (DAN KAMI BERFIRMAN): "MAKANLAH DAN MINUMLAH KAMU DARIPADA REZEKI ALLAH ITU, DAN JANGANLAH KAMU MEREBAKKAN BENCANA KEROSAKAN DI MUKA BUMI."
(Surah al-Baqarah Ayat 59 dan 60).

Firman Allah Taala :'Kemudian orang-orang yang zalim (penderhaka) itu, iaitu orang-orang yang zalim telah mengubah dan meminda arahan dan urusan Allah sebagaimana mereka mengubah perkataan (perintah kami) yang dikatakan kepada mereka dengan melakukan sebaliknya. Sepertinya mereka masuk dalam keadaan hina di belakang mereka, seraya berkata dengan nada ejekan, sebiji daripada buah sya`ir dan memperlekehkan segala urusan Allah.

Al-Imam az-Zahabi melalui kitabnya, al-Kabair (dosa-dosa besar) menyebut: ''Berdusta atas nama Allah dan Rasul-Nya.'' Al-Hasan al-Basri rahimahullahu Ta`ala berkata: ''Mereka ialah orang-orang yang mengatakan, jika kami mahu, kami akan mengerjakannya. Dan jika kami tidak mahu, kami tidak akan mengerjakannya." Dalam hal ini, Ibn Jauzi mengatakan dalam tafsirnya, bahawa menurut sebahagian besar para ulama menghukum orang yang berdusta atas nama Allah dan Rasul-Nya adalah kufur, boleh dikira terkeluar daripada agama Islam. Juga tidak syak lagi, bahawa orang yang berdusta atas nama Allah dan Rasul-Nya dalam hal menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal, adalah kufur secara mutlak.

Seterusnya az-Zahabi menyebut beberapa hadis berkaitan dengannya, di antaranya hadis riwayat Bukhari dan Muslim mafhumnya "Barangsiapa yang berdusta atas namaku (Nabi), maka baginya akan dibangunkan rumah di dalam neraka jahanam." Begitu juga dalam riwayat Muslim mafhumnya: "Sesungguhnya berdusta atas namaku itu tidak boleh disamakan dengan berdusta atas nama orang lain. Barangsiapa yang berdusta atas namaku dengan sengaja, maka dia telah menempah sebuah tempat di dalam api neraka."

'Maka Kami turunkan ke atas orang-orang yang zalim itu bala bencana dari langit', iaitu Kami turunkan ke atas mereka penyakit taun dan bala.

Mengenai jenis-jenis azab ini terdapat tiga pendapat ulama:

lBahawa ia merupakan kegelapan dan kematian. Justeru, mati di kalangan mereka dalam satu masa 24 ribu orang dan binasa 70 ribu orang sebagai hukuman. Inilah pendapat Ibn Abbas.

lDikenakan bala taun iaitu diazab dengannya 40 malam kemudian mereka mati. Inilah pendapat Wahab bin Munabbih.

lBahawa ia adalah salji sehingga 70 ribu orang binasa di kalangan mereka . Inilah pendapat Sa`id bin Jubair.

Ibn Jarir at-Tabari dalam tafsirnya berkata: ''Perkataan rijz dengan makna bala atas azab sebagaimana riwayat daripada Nabi s.a.w. berkenaan taun. Sabda Rasulullah s.a.w: Sesungguhnya ia merupakan balasan yang diazab dengannya sebahagian umat sebelum kamu.

Justeru, Qatadah berpendapat, kalimah rijz itu bermakna azab.

Disebabkan mereka sentiasa berlaku fasiq (menderhaka), iaitu dengan sebab mereka derhaka dan keluar daripada ketaatan kepada Allah dan diriwayatkan mati dengan sebab taun pada satu ketika sahaja melebihi 70 ribu orang.

Dan sentiasalah ayat-ayat menyebut dan membilang nikmat-nikmat ke atas Bani Israel. Salah satu daripada nikmat yang besar ke atas mereka, tatkala mereka sesat di padang pasir dan dahaga yang amat sangat, hampir-hampir membawa kematian, lantas Nabi Musa a.s. berdoa kepada Tuhannya supaya diberi pertolongan kepada mereka. Selepas itu Allah mewahyukan kepadanya supaya memukul tongkatnya ke batu sehingga keluar daripadanya pancutan mata-mata air mengikut kadar jumlah kabilah mereka, iaitu sebanyak 12 kabilah.

Inilah yang dinyatakan Allah 'Dan (ingatlah) ketika Nabi Musa memohon supaya diberi air untuk kaumnya, kerana teramat dahaga ketika sesat di padang pasir, maka Kami berfirman: "Pukullah batu itu dengan tongkatmu", (ia pun memukulnya), dengan sebab itu, terpancutlah mata air daripadanya.

Ada dua pandangan ulama mengenai batu:

lBatu yang makruf bagi Musa. Inilah pendapat Ibn Abbas, Ibn Jubair, Qatadah, `Atiyyah, Ibn Zaid dan Muqatil. Mereka berselisih pendapat mengenai sifat batu tersebut kepada tiga pendapat:

nBatu yang bersegi empat, pendapat Ibn Abbas.

nBatu berbentuk kepala lembu jantan, pendapat `Atiyyah.

nBatu berbentuk kepala kambing, pendapat Ibn Zaid.

lBahawa arahan memukul mana-mana batu tetapi pendapat yang pertama lebih kuat.

Lalu terpancutlah dari batu itu 12 mata air. Ini berdasarkan jumlah kabilah mereka. Sesungguhnya tiap-tiap satu puak (di antara mereka) telah mengetahui tempat minum masing-masing, supaya tidak bergaduh antara satu sama lain. Jika ditanya, apakah hikmah dijadikan 12 mata air? Jawapannya, ialah bahawa kaum Musa jumlahnya ramai ketika mereka sesat di padang pasir dan amat memerlukan air, kemudian mereka mendapatinya. Sudah tentu berlaku pergaduhan dan perebutan di antara mereka. Justeru, Allah sempurnakan nikmat ini dengan menjadikan setiap puak dari kalangan mereka mata air yang khusus kerana mereka mempunyai 12 puak, iaitu daripada keturunan anak-anak Ya'kub. Cucu-cucu beliau lebih dikenali dengan istilah asbat (suku-suku) yang sering disebut dalam al-Quran. Mereka merupakan ketua-ketua suku Bani Israel dan mereka masih terus mengikut sistem suku. setiap suku itu dibangsakan kepada ketua besarnya.

'(Dan Kami berfirman): "Makanlah dan minumlah kamu daripada rezeki Allah itu, seperti al-Manna dan as-Salwa'. Ini didapati tanpa penat lelah dan kesukaran. Ia semata-mata kurniaan Allah terhadap mereka.

'Dan janganlah kamu merebakkan bencana kerosakan di muka bumi'. Iaitu dengan pelbagai jenis kemusnahan. Syed Qutub berkata: ''Mereka hidup di padang pasir dengan alamnya yang tandus, kering dan berbatu-batu, dengan langitnya yang menyuarakan kepanasan dan melontarkan serpihan-serpihan bintang, tetapi daripada batu yang pejal itu Allah mengalirkan mata air untuk mereka, dan dari langit pula Allah turunkan al-manna dan as-salwa, iaitu madu dan burung. Namun demikian, struktur jiwa mereka yang telah reput dan tabiat mereka yang telah jatuh dan buruk itu, telah membuat mereka enggan meningkatkan diri mereka ke tahap matlamat yang tinggi, sedangkan kerana matlamat inilah mereka dikeluarkan dari Mesir dan kerananya juga mereka mengharungi padang sahara.

Allah telah mengeluarkan mereka daripada kehinaan dengan pimpinan Nabi Musa a.s. kerana Allah hendak memberikan kepada mereka negeri yang suci dan mengangkat mereka daripada kehinaan kepada kemuliaan. Tetapi kebebasan itu ada harganya (yang pasti dibayar), kemuliaan mempunyai tugas-tugasnya (yang pasti dilaksanakan) dan amanah agung yang dipertanggungjawabkan di atas bahu mereka juga ada bayarannya ( yang pasti ditunaikan ), namun begitu mereka tidak mahu membayar harga itu, tidak mahu melaksanakan tugas-tugas itu dan tidak mahu menunaikan bayarannya, malah tidak mahu mengubah cara hidup mereka yang tetap dan mudah, tidak mahu menukar makanan dan minuman mereka yang biasa dan tidak mahu menyesuaikan diri mereka dengan keadaan-keadaan dan suasana-suasana hidup mereka yang baru, dalam usaha mereka mencapai kemuliaan, kebebasan dan kehormatan.

Mereka tetap mengingini aneka makanan yang biasa dinikmati di negeri Mesir. Iaitu mereka mahu kacang `adas (dal), bawang putih, bawang besar, mentimun dan sebagainya. Inilah cerita yang diingatkan oleh al-Quran kepada mereka. Di Madinah pula mereka mengemukakan pelbagai dakwaan.

Monday, October 10, 2005

Otanjyobe Omedetou!

Otanjyobe Omedetou! Otanjyobe Omedetou! Otanjyobe Omedetou!

Genap setahun saya memblog.Dalam setahun ini dah berwarna warni blog ni. Ada sedih, ada gembira, pahit manis semuala kiranya. Cuba bezanya, tak semua saya zahirkan secara wadhih di sini. A'la kulli hal biar saya terus istiqamah dalam segala perkara yang baik2. Dan minta Allah jauhkan saya dr segala perkara yang tidak baik.

Saat-saat akhir sebelum final exam banyak betul dugaan yang melanda. Sungguh mencabar minda dan kredibiliti saya sebagai seorang Muslim. Saya mohon dengan sangat agar dipermudahkan segalanya seperti Allah mudahkan saya menyiapkan projek jahitan semalaman cuma dan juga moga Allah kurniakan saya kesabaran yang tinggi dalam menghadapi apa jua situasi. Kesabaran saya semakin menipis. Saya amat takut jika terbertindak di luar kewarasan saya jika kesabaran sirna dalam diri.

Keletihan dan kepenatan saya semakin hilang. Dengan kesihatan yang kurang memberansang, saya harus, wajib 'alaiy untuk menggandakan usaha menghadapi peperiksaan. Saya hanya mohon agar apa yang saya lakukan mendapat keredhaan dari Allah dan dengan keredhaan ini dapat saya berikan kegembiraan buat kedua ibu bapa saya.

Maaf agak emosional hari ini. Wallahu 'alam.

Friday, October 07, 2005

saya teramat letih
letih dan lesu
teramat-amat letih
bagaimana caranya saya boleh bertenaga kembali?
saya ada satu pengubat hati
Mungkin boleh jadikan saya sedikit bertenaga
Nak tahu?
Cuba baca dibawah:

Segala yang dihasrat
tapi tak dapat
adalah nikmat
yang paling padat

~A.Samad Said~

* Mungkin belum terlambat untuk saya mengucapkan kepada semua.... Ramadhan Kareem!