Wednesday, August 10, 2005

Ingat Lima Perkara Sebelum Sampai Lima Perkara

Sudah menjadi lumrah sebagai seorang insan yang sering lupa dengan nikmat lima perkara. Sudah pasti ramai yang mengetahui nikmat lima perkara ini, tambahan lagi ia telah dipopularkan oleh kumpulan nasyid terkenal, Raihan.

Tapi pada kali ini saya ingin sekali menyentuh berkenaan nikmat lapang sebelum sampai masa sibuk. Peringatan buat diri sendiri yang pastinya.

Kadang-kadang...apabila dihitung2 kembali apalah sangat yang kita lakukan sampai sering meniti di bibir 'takde masa' atau sighah mubalaghah yang lain 'tak sempat'. Padahal Allah mengurniakan kita masa 24 jam sama seperti orang lain, tidak lebih dan tidak berkurang walau suku saat pun. Apa yang lebih penting, adalah bagaimana kita mentadbir masa 24 jam yang diberikan Allah.

Teringat tazkirah dhuha yang saya dapat masa zaman2 mude2 dulu dr seorang kakak KP(kalau tak silap la). Kalau nak jadual harian kita sentiasa tersusun @ well organized, lazimi lah solat dhuha... InsyaAllah kita akan terasa nikmatnya masa lapang walaupun dalam waktu sibuk. Betul ke?! Cuba lah!

Dalam minggu2 sebelum ni puas saya mnguliti novel2 terbaru karya Faisal Tehrani, 'Advencer Si Peniup Ney' dan 'Detektif Inidigo'. Seronok sangat...sampai mengulang dua tiga kali. Dah habis, sambung pula dengan trilogi Abu Hasan Morad. Semua karya2 menggunakan bahasa yang ringkas teapi idea yang dilontarkan tak terjangkau saya memikirkannya. Subhanallah... memang mereka berdua penulis yang sentiasa membua kajian yang terperinci sebelum menulis. Saya amat kagum. Cuma, kalau cerita deektif indigo dijadikan karya bersiri, saya rasa ia boleh menandingi siri2 komik seperti Slam Dunk atau Siri Penyiasat Remaja. Mudah-mudahan begitu hendaknya.
Bukan apa, saya merasakan dalam era globalisasi ini, remaja kita perlu disogokkan dengan bahan bacaan yang lebih berat dan Islamik. Maklum saja la, dalam gelombang Tsumawi yang melanda, budaya hedonisme lebih mengambil tempat dari bahan bacaan ilmiah.

Eh, panjang pulak membebel pada kali ini. Mungkin hidayah di bulan Rejab agaknya. 'Ala kulli hal, Alhamdulillah kerana dikurniakan ilham untuk membebel pada kali ini. Sementelah saya memang jenis yang susah nak mengeluarkan kata hati. Cuma kadang kala sahaja terlonar pada bicara mahupun tulisan. Hipokrit kah saya?!
Wallahu'alam....

All the best untuk yang akan menghadapi Midterm exam...esp. buat adik2 Publication and Mulimedia Secretriat Ma'ruf Club.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home