Thursday, February 24, 2005

Cahaya al-Quran - Kilat yang menyambar

Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD AL-BAKRI


HAMPIR-HAMPIR KILAT ITU MENYAMBAR PENGLIHATAN MEREKA. SETIAP KALI KILAT ITU MENYINARI MEREKA, MEREKA BERJALAN DI BAWAH SINAR ITU, DAN APABILA GELAP MENIMPA MEREKA, MEREKA BERHENTI. JIKALAU ALLAH MENGHENDAKI, NESCAYA DIA MELENYAPKAN PENDENGARAN DAN PENGLIHATAN MEREKA. SESUNGGUHNYA ALLAH BERKUASA ATAS SEGALA SESUATU. ( Al-Baqarah ayat 20)

l `Hampir-hampir kilat menyambar penglihatan mereka'. Ayat ini diberi dua tafsiran seperti kata al-Mawardi di dalam tafsirnya:

i. Apabila mereka dicahayakan dengan kebenaran, mereka mengikutinya. Sebaliknya apabila digelapkan dengan hawa nafsu, mereka meninggalkannya.

ii. Apabila mereka mendapat harta ghanimah, mereka mengikuti Islam dan orang-orang Islam. Sebaliknya apabila mereka tidak mendapat sebarang laba atau keuntungan, mereka memboikot daripada jihad.

As-Syanqiti berkata: Hampir-hampirlah cahaya al-Quran itu kerana terangnya membuka mata hati mereka, sama seperti kilat yang menyambar dengan cahaya yang amat terang, hampir menyambar penglihatan mereka.

Ulama khilaf dalam masalah perumpamaan orang munafik dengan kilat kepada tiga pendapat:

i. Tidak jelas dan memberi kesan kepada mereka daripada pengajaran al- Quran dan hukumnya.

ii. Tidak mendapat cahaya Islam yang mereka zahirkannya.

iii. Mereka menzahirkan Islam semata-mata untuk memelihara diri daripada dibunuh.

Ketakutan

Ulama juga khilaf dalam masalah perumpamaan orang munafik dengan guruh, kepada tiga pendapat:

i. Menakutkan mereka dengan apa yang ada di dalam al-Quran seperti kata Ibn Abbas.

ii. Mereka amat takut dihukum jika Nabi s.a.w. dan orang-orang Islam mengetahui hakikat mereka.

iii. Mereka amat takut kepada panggilan jihad.

Perumpamaan ini dinyatakan oleh Ibn al- Jauzi dalam kitabnya Zad al- Masir.

Syed Qutub melalui tafsirnya Fi Zilal al- Quran berkata: ``Sesungguhnya tempat penyaksian yang amat besar penuh dengan gerakan yang disertai dengan kekalutan, padanya kesesatan dan hilang arah. Padanya ketakutan dan kegusaran, rasa takut dan tercengang, cahaya-cahaya dan pendengaran, hujan yang lebat dari langit (padanya kegelapan-kegelapan, guruh dan kilat).''

* `Setiap kali kilat itu menyinari mereka, mereka berjalan di bawah sinar itu'.

As-Syanqiti berkata: ``Maksudnya apabila Allah memberi kenikmatan ke atas mereka dengan limpahan harta dan kesihatan, mereka berkata: ``Ini agama yang benar, semenjak kita berpegang dengannya, kita tidak ditimpa sesuatu kecuali kebaikan.''

Sebaliknya `dan apabila gelap menimpa mereka, mereka berhenti'.

Mereka berhenti dalam keadaan tercengang tanpa mengetahui hala tuju. Pada masa yang sama mereka amat takut, lantas mereka meletakkan jari-jari mereka pada lubang-lubang telinga mereka untuk menahan daripada mendengar guruh dan berwaspada kerana takut mati.

Hujan lebat dan kegelapan disertakan dengan guruh dan kilat, menyebabkan mereka tercengang-cengang kerana ketakutan. Mereka berdiri diselubungi kegelapan.

Inilah perumpamaan keadaan orang-orang munafik apabila berada di dalam dua situasi.

Apabila bertemu dengan orang-orang Islam, mereka memakai watak yang lain. Sebaliknya apabila bersama dengan syaitan mereka mengikrarkan bahawa mereka bersama mereka.

* `Jikalau Allah menghendaki, nescaya Dia melenyapkan pendengaran dan penglihatan mereka'.

As-Samarqandi berkata : ``Sebahagian ulama tafsir berpendapat bahawa yang dimaksudkan ialah dengan pandangan mereka yang zahir yang terdapat di fikiran dan penglihatan pada mata- mata mereka, sebagaimana hilangnya pandangan dan penglihatan pada hati-hati mereka supaya mereka mendapat balasan.''

Orang Munafik

Ada juga yang berpendapat, bahawa yang dimaksudkan ialah sekiranya Allah menghendaki mereka tuli, buta dan bisu secara hakikat.

Sebenarnya ia juga boleh dimaksudkan, sebagaimana mereka telah buta, tuli dan bisu pada hukumnya.

As-Syaukani berkata : ``Ketahuilah bahawa orang-orang munafik itu terbahagi kepada beberapa jenis:

i. Di antara mereka yang menzahirkan Islam dan menyembunyikan kekufuran.

ii. Di antara mereka seperti yang disabdakan Rasulullah s.a.w. di dalam hadis Bukhari dan Muslim:

``Sesiapa yang ada padanya tiga perkara ini, ia termasuk dalam kategori munafik yang sebenarnya. Sesiapa yang hanya mempunyai satu sifat tersebut, ia pun masih dianggap munafik sehingga ia meninggalkan semuanya. Iaitu: Apabila bercakap ia berdusta, apabila berjanji ia memungkiri janjinya itu, dan apabila ia diberikan amanah, ia mengkhianatinya.''

Di dalam ibarat yang lain, orang yang munafik boleh dibahagikan kepada dua macam:

i. Munafiq iktikadi yang menyebabkannya terkeluar daripada agama Islam.

ii. Munafiq amali yang menyebabkannya berdosa besar tetapi tidak terkeluar daripada agama Islam.

* DR. ZULKIFLI BIN MOHAMAD AL-BAKRI, Pensyarah Kanan Kolej Uniti, Pasir Panjang, Port Dickson, Negeri Sembilan.

source: Utusan Malaysia.

Tuesday, February 22, 2005

غرباء....-Orang pelik-Strangers

غرباء....

غرباء....

غرباء....

غرباء ولغير الله لا نحنى الجباة

غرباء وارتضيناها شعارا للحياة

إن تسأل عنّا فإنّا لا نبال بالطغاة

نحن جند الله دوما دربنا درب الأباة

غرباء ... لن نبال للقيود بل سنمضى للخلود

فلنجاهد ونناضل ونقاتل من جديد

غرباء ... هكذا الأحرار في دنيا العبيد

غرباء ... كم تذاكرنا زمانا نحن كنّا سعداء

بكتاب الله نتلوه صباحا أو مساءا

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :
(( بدأ الاسلام غريبا وسيعود غريبا كما بدأ فطوبى للغرباء ))


*******************************************************

Masa kelas AFIS minggu lepas Adah ada bertanyakan ana nasyid ni...godek punya godek mujur masih ada di laman usang danchan. Kenangan betul nasyid ni masa Malam Gema Mujahidah '98 dan persembahan masa stay kejap lower six dulu...hehe..

Bila mengenangkan tajuk...teringat plak isu JAWI vs Jeslina Hashim. Ana malas nak cakap panjang pasal kes ni. Tapi best jugak kalau baca artikel dalam blog Bangcik...ada pro dan contra nya.
Tapi best plak tengok gambo Jes pakai tudung dalam Ladang Web. Moga-moga satu hari nanti dia dapat hidayah la ye. Insya'Allah...

Nak tengok tak gambonye?...
.

Monday, February 21, 2005

Satu ketika dulu ungkapan ini pernah diucapkan kepada ana dan hari ini, ana cuba untuk ungkapkan kata-kata ini di laman nurani sendiri. Ya, agar mendung yang bertandang akan segera berarak...

teluskan hati mu..

Andai ada gundah gulana,
sapukan ia menjadi tawar,
Andai ada angin berpasang,
leraikan ia menjadi suka,
Andai ada luruh di jiwa,
Pasakkan ia di dada ALLAH...

Thursday, February 17, 2005

Tuli, bisu dan buta - Tinggalkan kebenaran selepas hidayah

Ntah nape dah ketagih baca Salju Sakinah karangan Uat. Zaid. La budda, kena gak carik source yang bleh go through. Nak beli paper malas arr sekarang ni. Fulus tgh semput. Mujur ada alternatif di alam maya. :P

Lepas menghilangkan ketagih, beralih pula ke artikel tulisan Dr. Zulkifli Mohamed Al-Bakri. Suka sangat dengan artikel bersiri tafsir Al-Quran, bukan tu je gaya penyampaian kuliah pun best sesangat. Cool je dia. Tambah-tambah kalau ada soalan provoke. Dalil yang mantap. Best kan kalau jadik cam dia...tapi malangnya kalau tak masuk baca kat sini ada jugak yang terlepas. Rasanya nak kena letak kat entry kot baru leh hayati betul2...kan?!

So, jom la sama-sama kita haya ti tafsir surah Al-Baqarah ayat 18-19

******************************************************************************

Bismillahi ar-Rahmani ar-Rahimi

MEREKA TULI, BISU DAN BUTA, MAKA TIDAKLAH MEREKA AKAN KEMBALI ( KE JALAN YANG BENAR). (Al-Baqarah ayat 18)

Syeikh Abdul Rahman as-Sa'di mentafsirkan perkataan `mereka tuli' ialah tuli daripada mendengar kebaikan. `Bisu' daripada bercakap mengenai kebaikan. `Buta' daripada melihat kebenaran.

- `Tidaklah mereka akan kembali'. Ini kerana mereka meninggalkan kebenaran selepas mengetahuinya.

Berlainan dengan mereka yang meninggalkan kebenaran dengan sebab jahil dan sesat.

Iaitu kerana mereka tidak memahami dan mereka lebih mudah kembali kepada kebenaran daripada golongan munafik.

Al-Mawardi melalui tafsirnya menyebut empat pendapat yang dimaksudkan dengan perkataan bisu:

i. Rosak lidah sehingga tidak dapat mengeluarkan huruf dengan sebenarnya.

ii.Dilahirkan dalam keadaan bisu.

iii.Dicabut mata hati sehingga tidak memahami sesuatupun.

iv. Dihimpunkan antara bisu dan hilang akal fikiran.

Ibn al-Jauzi di dalam Zad al-Masir berkata: ``Terdapat tiga pendapat pada tafsiran `Tidaklah mereka akan kembali' :

i. Tidak kembali daripada kesesatan mereka, seperti pendapat Qatadah dan Muqatil.

ii. Tidak kembali kepada Islam, seperti pendapat as-Suddi.

iii. Tidak kembali daripada tuli, bisu dan buta kerana mereka memilih jalan mereka sendiri.''

An-Nasafi berkata: ``Mereka tidak kembali kepada petunjuk hidayah selepas mereka berada di dalam kesesatan. Dan mereka berada di dalam kehairanan yang kekal tanpa sebarang faedah kerana mereka tidak tahu akan ke depan atau berundur ke belakang.''

Syed Qutub berkata: ``Sebenarnya telinga-telinga, lidah-lidah, mata-mata untuk menerima gema bunyi dan cahaya serta mengambil manfaat dengan hidayah. Tetapi mereka mensia-siakan telinga mereka. Justeru itu mereka tuli.

``Mereka mensia-siakan lidah mereka, kerana itu mereka kelu dan bisu. Juga mereka mensia-siakan mata mereka, sehingga mereka buta.

``Sudah tentu amat sukar bagi mereka kembali mendapat kebenaran dan kembali kepada hidayah. Sebenarnya tiada cahaya hidayah bagi mereka.''

Syeikh al-Maraghi di dalam tafsirnya berkata: Al-Quran al-Karim menggunakan cara uslub orang Arab dalam mengumpamakan dengan mithalan-mithalan (contoh) yang menerangkan segala makna dengan sempurna.

Ia dapat meninggalkan kesan amat mendalam pada jiwa dan tidak mampu ditolak.

Ini kerana segala apa yang cuba dizahirkan daripada permasalahan akal yang tersembunyi kepada perkara yang dapat dirasai oleh pancaindera, menzahirkan sesuatu yang tidak diketahui.

Dengan cara ini Allah mengumpamakan orang-orang munafik. Digambarkan keadaan mereka ketika memeluk Islam. Pertama, masuk cahaya iman pada hati-hati mereka kemudian dikuasai oleh syak yang mengakibatkan mereka kufur.

Ini kerana mereka tidak dapat memahami segala kelebihan dan keelokan Islam itu. Jadilah mereka tidak dapat melihat sebarang jalan hidayah, juga tidak dapat memahami sebarang wasilah yang membawa keselamatan.

Diterangkan cahaya tersebut pada hati-hati di kalangan orang-orang yang benar-benar beriman secara berjemaah (kumpulan).

Mereka nyalakan api untuk mendatangkan manfaat dan menjauhkan daripada bala mudarat. Tatkala api menerangi kawasan mereka, secara tiba- tiba datang perkara yang tidak disangka-sangka seperti hujan atau angin yang memadamkan api.

Jadilah keadaan mereka berada di dalam kegelapan sehingga tidak mampu melihat langsung.

Kemudian dijadikan mereka dalam keadaan buta, tuli dan bisu. Dengan perkataan lain, hilang segala pancaindera mereka sehingga menyebabkan mereka tidak dapat mengambil manfaat terhadap segala yang ada di dalam alam ini. Seolah-olah mereka telah kehilangan semuanya.

Apakah manfaatnya lidah tanpa dapat berbicara untuk mendapatkan hidayah, untuk meminta dalil dan bukti yang akan menjelaskan segala kemusykilan?

Apakah keistimewaan penglihatan sekiranya tidak dapat melihat dan mengambil iktibar untuk menambahkan hidayah?

Maka sesiapa yang tidak menggunakan semuanya itu, ia seolah-olah telah kehilangan semuanya dan cacatlah pancainderanya.

* ATAU SEPERTI (ORANG-ORANG YANG DITIMPA) HUJAN LEBAT DARI LANGIT DISERTAI GELAP GELITA, GURUH DAN KILAT, MEREKA MENYUMBAT TELINGANYA DENGAN ANAK JARINYA KERANA ( MENDENGAR SUARA) PETIR, SEBAB TAKUT AKAN MATI. dAN aLLAH MELIPUTI ORANG-ORANG YANG KAFIR. (Al-Baqarah ayat 19)

Imam an-Nasafi melalui tafsirnya berkata: ``Allah menyebut bandingan kedua-dua perumpamaan orang munafik untuk menjelaskan dengan lebih terang lagi.

``Di sini dibandingkan agama Islam dengan hujan kerana hati itu hidup sama seperti tanah yang hidup subur dengan hujan.

Ibn al-Jauzi di dalam Zad al-Masir berkata: `atau' pada ayat ini ditafsirkan dengan enam pendapat:

i. Dengan maksud pilihan, seperti orang Arab berkata, duduklah dalam majlis ahli fikah atau ahli nahu. (Awak diberi dua pilihan untuk duduk dalam kedua-dua majlis).

ii. Termasuk dalam ibham (kesamaran) yang Allah sahaja tahu maksudnya. Orang Arab menggunakan ibham pada sesuatu yang tidak ada faedah untuk dijelaskannya.

iii. Dengan maksud, bahkan atau ya seperti syair al- Farra'.

iv. Datang dengan tafsil iaitu ada orang munafik yang diumpamakan dengan mencari api dan ada yang diumpamakan dengan hujan.

v. Dengan makna 'wau' iaitu `dan'.

vi. Dengan makna syak pada hak orang yang diucapkan.

- `Atau seperti orang-orang yang ditimpa hujan lebat dari langit disertai gelap gelita, guruh dan kilat.'

Al-Mawardi mentafsirkan (sayyib-hujan lebat) dengan dua tafsiran :

i. Hujan lebat-Inilah pendapat Ibn Abbas dan Ibn Masu'd.

ii. Awan seperti pendapat `Alqamah bin `Abdah.

As-Samarqandi membuat perbandingan di dalam tafsirnya-hujan dengan al-Quran. Ini kerana pada hujan makhluk boleh hidup dan menyuburkan tanah. Begitu juga al-Quran dapat menghidupkan hati yang mendapat hidayah dan keterangan daripada kesesatan. Dengan makna ini dibandingkan al-Quran seperti hujan.

`Guruh' mengikut tafsiran ulama dibahagikan kepada tiga:

i. Suara malaikat yang memerintah hujan. Ia sebagaimana pendapat Ibn Abbas dan Mujahid.

ii. Angin yang berada antara langit dan bumi yang disempitkan laluannya. Ini pendapat Abi Jald (Jailan bin Abi Farwah al-Basri) yang diriwayatkan oleh Qatadah.

iii. Suara terjadi akibat berlaku pergeseran jirim-jirim.

As-Syanqiti di dalam Adwa al- Bayan berkata: ``Guruh diumpamakan dengan apa yang ada di dalam al-Quran mengenai ancaman yang mengetuk telinga dan menggoncangkan hati.''

`Kilat' ditafsirkan dengan tiga jenis:

i. Pukulan malaikat kepada awan daripada pemukul besi. Ini pendapat Ali bin Abi Talib. Ahli tahqiq menganggap pendapat ini paling rajih (kuat) bersandarkan hadis sahih daripada riwayat Imam Ahmad.

ii. Pukulan daripada tongkat cahaya seperti tafsiran Ibn abbas.

iii. Terjadi akibat geseran awan sesama sendiri, sebagaimana pendapat guru kepada Ibn al-Jauzi.

As-Syanqiti berkata: ``Kilat diumpamakan dengan apa yang ada di dalam al-Quran mengenai cahaya, iaitu dalil-dalil yang qatie' (putus) dan bukti- bukti yang terang. Allah menyatakan bahawa al-Quran dapat menerangkan segala kegelapan jahil, syak dan syirik.''

Melihat kepada banyak tafsiran yang asing dan ajaib ini, penulis amat berminat dengan pandangan yang dikemukakan oleh Al-Allamah Rashid Redha dalam tafsirnya Al- Manar. Katanya: ``Tanpa ragu-ragu di sisiku yang segala pendapat -pendapat ini dihebahkan oleh Kaab al-Ahbar, Wahb bin Munabbih kepada orang Islam di kalangan sahabat dan tabiin.

``Kalau sahih hadis marfu' dengan pendengaran yang sahih, yang tidak dipetik daripada bahan israiliyat, sudah tentu tidak ada khilaf di kalangan ulama. Sudah tentu memungkinkan diterima keadaan zahir alam yang berlaku dengan perbuatan malaikat yang menjaga awan. Tetapi tidak sahihnya pada masalah ini kerana malaikat dari alam ghaib yang tidak dilihat oleh manusia kecuali malaikat dirupakan dengan rupa manusia atau wali dengan jalan mukjizat atau irhas seperti rupa roh bagi Siti Maryam dan sahabat melihat malaikat Jibril berupa manusia bertanya Nabi tentang Islam, iman dan ihsan.

- `Dan Allah meliputi orang-orang yang kafir'.

Yang dimaksudkan dengan `meliputi' ialah kuasa, sesiapa yang tidak dimatikan dengan sebab panahan petir, akan dimatikan dengan sebab lain. Sebab-sebabnya berlainan tetapi hakikat mati itu tetap satu.

Orang kafir pada ayat ini dizahirkan tanpa digunakan ganti nama. Ini kerana untuk memberitahu mereka, sekalipun mereka kafir tetapi Allah berkuasa ke atas mereka.

Wednesday, February 16, 2005

Kisah Langit dan Bumi...

Terbaca kisah hubungan istimewa langit dan bumi...saling bertimbal balik...saling memahami dan berkasih tulus. Cuma yang perlu diingat, apabilakasih sayang itu lahir dari iman, ia akan kekal. Tapi apabila kasih sayang itu atas dasar keduniaan, ia tak akan kekal, dan boleh jadi disudahi dengan permusuhan...

Singgah sebentar untuk melihat kantung email dan bersihkan sampah-sampahnya. Belum sempat reply email Kak Nadia. Sorry akak! Ana masih lagi terfikir apa yang dimaksudkan dengan bermusuhan dengan dua musuh serentak...harap ada yang sudi terangkan pada ana.

Tuesday, February 15, 2005

SUNNAH BERJUANG

Berjuang menempah susah
Menanggung derita menongkah fitnah
Itulah gelombang hidup samudera duka
Seorang mujahid memburu syahid

Dibuang dia berkelana
Dipenjara dia uzlah
Dibunuh syahid
Namun jiwa tetap mara menuju cita
Membara demi Allah dan RasulNya

*Berjuang tidak pernah senang
Ombak derita tiada henti
Tenang tegang silih berganti
Inilah sunnah orang berjuang

Malamnya bagai rahib merintih sayu
Dihiris dosa air mata
Siangnya bagaikan singa dirimba
Memerah keringat meruah tenaga

Berjuang memang pahit
Kerana syurga itu manis
Bukan sedikit mahar yang perlu dibayar
Bukan sedikit pedih yang ditagih

Berjuang ertinya terkorban
Rela dihina kerana kebenaran
Antara dua pasti terjadi
Tunggulah syahid atau menang

Ulang tanda *

*****************************************************************

Entah kenapa nasyid ni asyik terngiang-ngiang je kat telinga ana sejak balik dr Program ari tu. Terasa menusuk qalbu. Tambah-tambah lagi bila dengar adik-adik tu membentangkan SWOT. Hanya orang-orang yang menghadapinya saja yang faham situasi sebenarnya di sana. Bak kata orang berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul.


Buat Sis Iena, Kalau nak tau berita penuh pasal siswi berpurdah yang disaman tu bleh le jenguk ke blog ni ye!

Baca Cerita Valentine di blog bangcik

Monday, February 14, 2005

Tarbiyah Mukmin Melahirkan Mujahid

Tarbiyah Islamiyah bukan sekadar membentuk seseorang itu menjadi mukmin untuk dirinya, beramal dan bertaqwa seorang diri sahaja. Bahkan ia bertujuan melahirkan mukmin yang sedia berkhidmat, memberi sumbangan kepada Islam dan berjihad pada jalan Allah SWT.

Rasulullah SAW mendidik para sahabatnya sehingga menjadi mujahid yang kukuh iman mereka, sentiasa bersedia untuk berkorban dan berjihad pada jalan Allah. Apabila Islam berhajat kepada kerja dakwah, maka tampillah para da'i yang jujur, berani dan sabar menyampaikan risalah Islam melalui lisan dan contoh yang baik. Apabila Islam memerlukan pengorbanan harta benda, maka tampillah sahabat yang mempunyai harta kekayaan menyerahkan harta benda mereka kepada Rasulullah SAW dengan penuh keredhaan tanpa bakhil, seperti Abu Bakar al-Siddiq, Umar al-Khattab, Osman Ibn Affan dan Abdul Rahman al-'Auf.

Semua ini adalah peribadi yang lahir hasil daripada tarbiyah imaniyah yang berjalan di dalam madrasah Rasulullah SAW. Didikan Rasulullah SAW bukan untuk melahirkan ahli falsafah atau kumpulan sufi yang asyik dengan riadah ruhiyah semata-mata tanpa menghiraukan tipudaya musuh yang ingin menghancurkan Islam. Rasulullah SAW pernah menegur seorang lelaki yang ingin mengasingkan diri untuk beribadah dan meninggalkan jihad. Kata Rasulullah SAW kepada lelaki itu;

"Jangan kamu lakukan demikian. Sesungguhnya tegak seseorang kamu di jalan Allah (berjihad) adalah lebih utama daripada ia sembahyang dirumahnya selama 70 tahun. Apakah kamu tidak suka Allah mengamponkan kamu serta memasukkan kamu ke dalam syurga? Berjihadlah pada jalan Allah. Sesiapa yang berperang pada jalan Allah di atas belakang unta , maka wajiblah baginya syurga"
(Hadis riwayat At-Tarmizi).


Hasan al-Banna pernah menyebutkan:
'Jihad adalab fardu yang berjalan terus sampai hari kiamat."

Sabda Rasuluilah SAW:
"Barangsiapa mati padahal dia tidak berjihad dan tidak pernah berniat berjihad, maka matinya seperti mati jahiliyah.'


Serendah-rendah tingkat iihad itu ialah dengan cara membantah di dalam hati, dan setinggi-tingginya ialah perang fi sabilillah kerana kebenaran. Di antara kedua-dua tingkatan itu terdapat cara-cara jihad yang lain seperti berjihad dengan lidah, berjihad dengan pena, berjihad dengan tangan dan bejihad dengan cara berani bercakap benar di hadapan raja yang zalim. Semua sifat dan tingkatan jihad tersebut akan lahir melalui proses Tarbiyah lmaniyah, lnsyaallah.


Proses Tarbiyah mesti berterusan....

Proses Tarbiyah lmaniyah mestilah berterusan, tidak boleh diabaikan atau dihentikan separuh jalan atau ditamatkan. Silibusnya mencakupi sepanjang hayat seorang muslim.

Menurut Al Syekh Mustafa Masyur bahawa Tarbiyah dan pembersihan jiwa diumpamakan seperti makanan dan siraman bagi pokok yang disemai atau ditanam. Jika pokok tidak dibajai dan disirami sentiasa, maka ia akan layu dan kering. la akan terus hidup subur jika dibajai dan disirami. Demikianiah manusia. Hidup sebenarnya bagi individu atau jemaah adalah kerana adanya iman. Hidup manusia sebenarnya adalah hidup hatinya dengan keimanan bukan hidup jasad yang akan fana. Iman di dalam hati itulah yang akan melahirkan kehidupan yang bermakna. Hati perlu digilap seialu kerana ia mungkin
berkarat.

Rasuluilah SAW bersabda yang bermaksud:

"Sesunggubnya hati manusia itu berkarat seperti berkaratnya besi.Sababat-sababat bertanya: Apakah pengilapnya wahai Rasulullah?. Rasulullah menerangkan: membaca Al Quran dan mengingati maut (mati).' (HR Al-Baibaqi)


lman yang berada dalam iiwa manusia sentiasa terdedah kepada kelunturan dan kelemahan kerana dijangkiti oleh berbagai penyakit seperti kesibukan urusan duniawi, dan lain-lain. Oleh itu kita perlu banyak memohon pertolongan kepada Allah SWT dengan sentiasa memperbaharui keimanan kita.

Sabda Rasuluilah SAW:

"Sesungguhnya iman itu boleb lusuh seperti lusuhnya pakaian, maka bendaklah kamu memobon doa kepada Allah SWT supaya diperbaharui keimanan itu di dalam jiwa kamu.'
(HR Al Hakim dan At Tabrani)


Faktor kejayaan Tarbiyah lslamiyah

Dr. Yusuf AI Qardhawi dalam bukunya, telah menjelaskan bahawa di sana ada beberapa faktor yang membantu menjayakan Tarbiyah lslamiyah, antaranya :

i. Keyakinan sepenuhnya bahawa tarbiyah adalah satu-satunya wasilah yang paling berkesan untuk merubah masyarakat, melahirkan rijal dan seterusnya mencapai kejayaan. Melalui tarbiyahlah Rasuluilah SAW berjaya membentukn generasi rabbani sebagai contoh yang sukar ditandingi. Jalan Tarbiyah adalah jalan yang jauh, jalan yang sukar dan jalan yang bertahap-tahap. Sedikit sekali yang mampu mengharungi jalan ini, tapi ianya satu-satunya jalan untuk sampai kepada kejayaan.


ii. Hanya Tarbiyah Islam yang mempunyai manhaj dan matlamat, lengkap dalam semua aspek dan jelas dari segi sumber, proses dan perancangannya.


iii. Tarbiyah lslamiyah mampu mewujudkan suasana masyarakat yang harmoni. Suasana ini membantu setiap anggota masyrakat hidup secara Islam. Masyarakat dididik tentang cara memberi tunjuk ajar, cara bersimpati, memberi pertolongan dan sebagainya. Setiap anggota merasa sedikit dengan dirinya dan merasa banyak dengan sahabat. Dia merasa lemah bila bersendirian dan merasa kuat dengan berjemaah.


iv. Adanya pemimpin yang bersifat pendidik dengan fitrah yang Allah anugerahkan kepadanya. Pengetahuan dan pengalamannya menjadikan Tarbiyahnya lahir daripada hati sanubari yang bersih dan ikhlas kerana Allah SWT semata-mata. Setiap perkataan yang keluar dari hati akan masuk ke hati-hati yang lain tanpa sekatan. Perkataan yang hanya lahir dari lidah semata-mata tidak akan mampu melewati telinga pun. Perpatah ada menyatakan: "Orang yang kehilangan sesuatu benda nescaya ia tidak akan dapat
memberikannya."

v. Mempunyai pendidik-pendidik yang ikhlas, berwibawa dan beramanah mengikut jalan pemimpin agong Muhammad SAW. Tidaklah dimaksudkan pendidik di sini mereka yang keluar dari pusal-pusat pengajian tinggi dalam bidang tarbiyah atau pendidikan, dengan ijazah masters atau PhD. Yang dimaksud dengan pendidik di sini ialah mereka yang mempunyai keimanan yang tinggi, kerohanian yang kuat, jiwa yang bersih, kemahuan yang kental, simpati yang luas dan kewibawaan yang memberi kesan kepada orang lain. Dia mungkin seorang jurutera atau seorang pegawai biasa atau seorang peniaga atau seorang buruh yang tidak ada kaitan dengan prinsip-prinsip atau sistem
pendidikan.

vi. Menggunakan berbagai-bagai wasilah seperti kegiatan-kegiatan di dalam halaqat, usrah-usrah, dan katibah-katibah yang dijuruskan ke arah matlamat pembangunan insan muslim yang soleh dan sempurna.


PENUTUP

Menjadikan Islam sebagai satu alternatif penyelesaian kepada masalah umat manusia mestilah lahir daripada keyakinan yang berteraskan keimanan, bukan disebabkan kegagalan sistem sistem lain. Islam hanya boleh memainkan peranannya untuk menyelesaikan masalah manusia apabila ianya diambil secara syumul dalam bentuk konkrit. Oleh itu setiap pekerja (amilin) Islam mestilah dibentuk dan diproses berteraskan aqidah tauhid yang bersumberkan daripada Al Quran dan Sunnah Rasulullah SAW. Islam tidak akan dapat dibangunkan tanpa rijal (pahlawan). Rijal tidak dilahirkan tanpa melalui proses Tarbiyah. Dan Tarbiyah tidak akan memberi sebarang kesan tanpa penglibatan dan penghayatan yang bersungguh-sungguh daripada setiap individu. Adalah menjadi harapan dan keyakinan setiap muslim bahawa masa depan adalah milik Islam.

Sunday, February 13, 2005

Hmm..penat betul rasa. Program bersambung-sambung. Balik je dari Gunung Senyum cadangnya nak rehat sket, nak clearkan teratak yang semakin berterabur disebabkan kesibukan yang melanda tapi lain pulak halnya bila mendapat maklumat program yang tak dijangka beberapa jam sebelum program bermula. Mulanya rasa cam nak marah jugak tapi bila difikir-fikirkan ada hikmah disebaliknya. Hikmahnya program yang sepatutnya berlansung hari ni ditangguh atas sebab-sebab yang tak dapat dielakkan. Bersyukur sangat! Jadi, dapat la ana kemaskan teratak dan siapkan assignment dengan tenang. Cuma bila diingat kembali rasa lucu bila mengenangkan saat ana dan Ina berhempas pulas mencari peralatan dan bahan-bahan mentah. Kelam-kabut je...Cik Qina dan Maya geleng kepala bila kami asyik tak lekat kat bilik. Yela, time ada di kampus sibuk dengan meeting memanjang. Bila time program diluar, bersambung-sambung plak. Dah nasib badan.

Tumpang dok ngaji lagi ni la nak sumbangkan tenaga dan masa yang ada untuk kerja-kerja gerakan. Bila dah grad dan keje ntah camne la nanti. Harap-harapnya semoga Allah tetapkan hati ana untuk sentiasa beristiQamah di atas jalan-Nya. Terasa lucu dengan telatah adik-adik. Teringat masa zaman muda-muda dulu. hehe..ana ni termasuk dalam geng-geng nakal. Sebab tu orang gelarkan dorm kami dengan gelaran 'virus'. Tapi, alhamdulillah sampai sekarang kami still istiQamah cam dolu2walaupun tak semua tapi kebanyakannya. Macam-macam alasan yang diterima. Biarlah, mungkin masing-masing ada masalah tersendiri. Personally ana rasa cam nak buat camtu gak kadang-kadang, rasa cam nak rehat dan jauhkan diri dari segala-galanya. Dan bila ditimbang-timbang balik, rehat kalau takde perkara yang berfaedah nak dibuat lagha pulak jadinya. Dan sementara masih bernafas dan masih lagi diberi kemampuan nilah kita kena buat sedaya upaya. Bila ruh dah terpisah dari jasad, masa tu nak buat apa pun semuanya tak boleh. Hanya menunggu saat perhitungan dari Allah dan kiriman-kiriman dari saudara-mara terdekat je kot-kot masih ada yang mengingati. Ana bukak blog Allahyarhamah Kak Nora, ada orang yang meng'update'nya. Agaknya akh Faizal (husband Kak Nora). Rasa sayu je...giliran kita ntah bila. Wallahu ta'ala 'alam.

Cerita dari Gunung Senyum...ana malas nak tulis sebab panjang sangat. Kalau sesapa terasa nak baca bleh masuk blog Ina. Lebih kurang je citer kami. Yang lainnnya, ana ditempatkan bersama-sama beberapa orang brothers International student. Alhamdulillah sumernya baik-baik belaka, cuma teramat peramah. Sampai tak larat ana nak bersembang dengan diorang. Ye la, dengan Malaysian Brothers pun beberapa patah perkataan je yang keluar, inikan pulak foreigner. Cuma dari observation yang ana dan Ina buat semasa program tu, Malaysian sisters nampak lebih senang beramah mesra dengan foreign student berbanding Local brothers. Kenapa ya?! Kalau Malaysian brothers yang tegur diorang, brother tu akan dikatakan gatal, galak dan apa-apa je la yang sewaktu dengannya. Sedangkan kalau foreigner yang tegur cepat je bleh beramah mesra. Agaknya nak menjayakan kempen berbudi bahasa anjuran Kerajaan Malaysia kot kan...:P takpe la...husnuzzzon...

Tuesday, February 08, 2005

Jahat...jahat...! Orang berpurdah dikenakan denda dan di senarai hitamkan rekod disiplinnya...tapi yang ber"tight-fitting", bertudung jarang takde plak yang dikenakan tindakan undang-undang...tambah-tambah lagi kalau International student...walhal semuanya terletak dalam akta yang sama. Nak kata JAHIL MURAKKAB, tak jugak. Dah namanya UIA pun sama je macam yang lelain. Ntah apa nak jadi ntah...memang ana hangin satu badan. Buat sahabat-sahabat yang dah dikenakan tindakan dan yang terpaksa membuka niqob ana harapkan teruskanlah bermujahadah!

***************************************************************************************

Untuk renungan bersama... .

1]Siapakah orang yang sibuk?
Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu
solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi
Sulaiman a.s.

2]Siapakah orang yang manis senyumanya?
Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang di timpa
musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu
sambil berkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil
mengukir senyuman.

3]Siapakah orang yang kaya?
Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan
tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.

4]Siapakah orang yang miskin?
Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada
sentiasa menumpuk-numpukkan harta.

5]Siapakah orang yang rugi?
Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan
namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikkan.

6]Siapakah orang yang paling cantik?
Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang
baik.

7]Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas?
Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati
membawa amal-amal kebaikan di mana kuburnya akan di perluaskan
saujana mata memandang.

8]Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit?
Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak
membawa amal-amal kebaikkan lalu kuburnya menghimpitnya.

9]Siapakah orang yang mempunyai akal?
Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga
kelak kerana telah mengunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari
seksa neraka.

10]Siapakah orang yang bijak?
Orang yg bijak ialah orang yang tidak membiar atau membuang email ini
begitu sahaja, malah dia akan menyampaikan pula pada orang lain.


Friday, February 04, 2005

Tiada alasan di hadapan tuhan nanti..

Pada hari kiamat kelak,ada 4 golongan yang mengemukakan pelbagai alasan mengapa mereka tak sempat beribadah kepada Allah ketika di dunia.Ahli sufi Al-Faqih Abu Laits memberitahu keempat-empat golongan itu adalah golongan kaya,melarat,hamba abdi dan orang sakit.

Golongan kaya..
Alasannya:"Aku adalah orang kaya.Aku terlalu sibuk menguruskan hartaku hingga tak sempat mengabdikan diri kepadaMu,"

Firman Allah:"Sesungguhnya Nabi Sulaiman adalah raja dari timur ke barat tetapi beliau tidak derhaka kepada Tuhannya.Jadi,alasan kamu tidak diterima."

Golongan melarat.

Alasan:Kemiskinan menghalang untuk beribadah kepada Allah.Firman Allah:"Benarkah kamu lebih melarat daripada Nabi Isa?Kemelaratannya tidak menghalangnya daripada beribadat kepadaKu."

Golongan hamba Abdi.

Asan:Terlalu sibuk menguruskan kerja yang diarahkan majikan. "Tuhanku,saya dulu seorang hamba dan diperlakukan macam budak suruhan hingga menghalang saya untuk mengabdikan diri kepada Tuhanku."

Tetapi Allah membandingkan Nabi Yusuf yang tidak lupa mengabdikan diri kepada
Tuhan walaupun pernah menjadi hamba.

Golongan Orang Sakit.

Alasan:Tidak terdaya dan mendakwa pemyakitnya menghalang daripada mengabdikan
diri kepada Tuhan.Firman Allah:"Benarkah sakit kamu itu lebih berat daripada sakit yang dideritai oleh Nabi Ayub.Walaupun sakit teruk Ayub tetap beribadah kepada
Tuhannya."

Maka diakhirat kelak,tidak ada seorang pun yang boleh mengemukakan alasan mengapa tidak beribadah dan mengabdikan diri kepada Tuhan ketika di dunia..Renungkanlah sahabat2..Moga mendapat keredhaan dariNya...

Thursday, February 03, 2005

Muslim Internet: Reduce, Fragment, Change in Values

By Tarek. A Ghanem
22/11/2004


Does the Internet change the way Islam is thought of and represented?
I went to the lecture, maybe not even with the intention of reviewing it, and here I am. What I came out with—despite my observation that most of the audience did not understand the lecture for what it was, or appreciate the genuine sense of subtlety and profound research talent—was an intellectual “itch.” Despite the distance that could be sensed between the subject matter—“Islam and the Internet”—and the distance that the paradigmatic subtext of the work had traveled along in its inherent chain of thought, the work proved to be well constructed; as its intellectual foundations were solid enough to take the argument to a high dialectical edifice.

The lecture, which took place on October 10 at the Goethe Institute, the German Cultural Center in Cairo , as a part of the German Festival filled the lecture hall completely.

How could a topic like “Islam and the Internet” knock with a subtle hand on the high doors of pressing debates such as “modernism and traditionalism,” “personal judgment,” “individualism and personal interpretation of text,” “virtual Ummah,” “the referential position of scripture, text, and individuals,” “role and qualification of a scholar,” and many more? Although the research did not go outside the Muslim electronic existence on the World Wide Web, the reflections of all such ideas on the realm of the work was noticed. Is the Internet an actual reflection of the Muslim reality? Or, is reality reflecting itself on the Muslim Internet? Is the “online” a direct indication of the “offline”? Or is “online” contributing to things going “offline” (as the Internet comes with inherited values, generated from its modern, Western designation)?

Dr. Albrecht Hofheinz, a subtle and sober voice, who I had the pleasure of meeting after the lecture to discuss his work, revealed interesting findings. His lecture brushed away many general assumptions about the issue at hand; mostly relating to the sensationalist—to say the least—“terrorist” Web sites. What was even more interesting was his introductory remark that only the Internet, unlike the introduction of other technological advancements, such as the television, was not received with jurisprudential debate concerning its validity: Its scope, impact, and lawfulness has not been debated amongst Moslem scholars, unlike its technological sisters that, throughout history, were received by a thorough debate on their bearing and their impact on the quality of the Muslim individual in relation to his God, which ultimately determines their position.

In spite of the lack of scholarly attention, the cultural and moral dimensions of the Internet have been the subject of heated debate in many circles. Hofheinz mainly focuses on “The Internet and the Change of Moral Values in Arab Societies.” Because the economic benefits of the Internet, in his view, were never seen as problematic, his main interest in the Arab use of the Internet focuses more on the sociological. Against the falsehood of equating the Arab and Muslim use and development of the Internet as “e-jihad,” he tries to unearth the actual, true effect of the Internet on Arabs, especially in relation to Islamic interests, and how this is affecting moral values.

Amongst the top 150 most popular Arab Web sites, there are 50 religious ones. Arabs seem to have a vivid interest in religion. This number is not matched by any other country or region in the world, including the US, where religion plays an important role in many aspects of society.

Statistically speaking, as Hofheinz’s research shows, in 2002, the total number of Internet users in the Arab world was 7.5 million, which is 3 percent of the Arab population. By the end of 2005, the number is expected to reach 25 million, still only 8 percent of the Arab population. In particular, Egypt and Saudi Arabia will be mainly responsible for this growth. However, economic factors will hinder further increase of this percentage; according to Hofheinz, a maximum of 15 percent is the highest that could be achieved, considering the socio-economic reality.

As he asserts, the Internet, in essence, is a medium for the younger generation. And, of course, as youth constitutes a phase of moral and intellectual formation and development, the cyber-impact could be intensified, especially when dealing with a topic as sensitive as religion. The work deals with how the inherent values of the Internet are reflected on the Muslim cyber-existence. The main users of the Internet are middle-aged professionals, but now include many other social groups. For them all, the Web seems to be a particularly suitable space for the process of “socialization”—the main reason for the change of values in the Arab world. The findings that more women are using the Internet than men, that more and more people with a low educational background go online, and that most users belong to the urbanized population, surely contribute to this change in values.

Still, the Arab Internet is a not a mass medium for private use. However, for a special part of society who are intensively using the Net, namely students and graduates of higher education, journalists, civil servants, politicians, parties, activists, big companies, its effect is becoming more instrumental. The use of the Internet started for the purpose of communicating with relatives abroad. Now, it is these same people who rely on it for a long term experience for two purposes: gathering information and communication. A third use, which seems exceptionally popular amongst Arabs, is the discussion forums. The three main (“golden”) taboos here are religion, politics, and male-female relations. Islamists and nationalists seem to conquer the floor of the debates, creating an “Islamist nationalist debate,” which is not a new discursive product, but one that reinforces itself from the offline mass media. Also, information gathering from non-local and critical sources (like Al-Jazeera and the BBC) is a popular motivation for going online.

As for the general picture of the majority of Islamic sites, they are moderate and reformist. They predominantly consist of non-political Salafie neo-fundamentalist voices and opinions that call for moral reformation. This Islam seems to flourish on the Net because of the funding coming from the “oil-money Islam,” generated by the wealthy Gulf. Hofheinz emphasizes that the much less popular “militant” message is mainly related to the occupied territories, such as Palestine and Iraq. Even for Arab activists, Cyberspace is still no more than a source for research, not for mobilization of common interests. We are reminded that the majority of Arab Web surfers are in fact not politically minded at all.


A picture of the minarets of Al-Azhar at night, the oldest functioning university in the world and the lighthouse of Islamic scholarship.
It is no wonder that the Internet is very popular amongst the youth. The possibility of transformation through the use of the Internet will depend on how the content and means of communication will acquire greater meaning in the socialization of the youth and the formation of their opinions. Especially in the formation of opinion, Egypt, Saudi Arabia, and UAE take the lead (the last two especially for financial reasons). This is proven by the fact that most of the Arab Web sites, religious or otherwise, originate in or are funded by resources from the Gulf. Reality shows that although, theoretically speaking, the Internet is a medium in which people with little knowledge can publish their opinions, in practice, economic force is stronger in determining who has a voice and an audience.


One can conclude that the essence of Muslim cyber-presence seems to conform to axioms and the conditions that created electronic space; modernity’s commitment to mass communication. As a state abstracted by values such as individualism, religious freedom, and freedom of expression, among many others, its products necessarily inherit such values. The products of modernity, for better or worse, are not value free. The values of modernity slip, intentionally or unintentionally, into the intellectual and technological products under the modern condition. These products represent the conditions they were created in. To be aware of that, to see the effects of that, to deal with that—in one way or another—is the heart of the matter. Let us now have a closer look at the biggest Islamic Web sites in the context of this thought.

It is not a coincidence that the biggest Islamic Web sites are subscribers to modernist Islam. The neat looking and high-tech Web site of popular numero uno preacher Amr Khaled (amrkhaled.net) comes to the forefront. It is second to IslamOnline (IOL). After Amr Khaled has been the star of many shows on numerous satellite channels, the cable network seems not to be enough. Amr Khaled’s Web site, too, tops all. The Web site, a byproduct of mass education, fragmented knowledge, reverence for the printed word, and an avant garde setting, enjoys incredible and ascending popularity. With its positivist and dynamic message and socially conscious discourse as its essence, it easily won the top position.

Our Web site, IOL, conquered the top of Muslim online positions. The original message of IOL is to offer a portal for modernist and activist Islamic discourse. In theory, this discourse, reformist in nature, tries to find a middle ground between modernity, with all its axioms, and Islam, with both its principles and various understandings of those principles. IOL now offers many streams of thought within modernist Islam, more diverse than that of Amr Khaled’s and other Web sites. In a meeting with Dr. Hofheinz, Hisham Ja`far, the editor-in-chief of the Arabic section of IOL, explained to the researcher that IslamOnline has managed not to be merely a Web site associated with the thoughts of Sheikh Yusuf Al-Qaradawi, the chairman of the board. It has become a “reference for discourse,” a modernist, liberal, and reformist one. With activism being at the heart of the Web site, IslamOnline tries to reach out to the “sociological” backdoor of the Internet, bringing together many voices and efforts.

Of course the Internet has provided an excellent opportunity to “reform” Muslim thought; to try to marry the untrusting couple, Islam and modernity. Modern Islam has found a new medium for itself. On the other hand, traditional Islam, with its comprehensive and interconnected system of knowledge, uninterrupted chains of transmission of teaching (silsilah), reverence for qualified and authorized scholars and teachers, detachment from the worldly dimension and emphasis on the spiritual dimension, seems to be drawn to the backstage of Cyberspace. The silsilah has always been an important institution and a major criterion for legitimization in all traditional Islamic sciences such as jurisprudence, Hadith, tafseer (exegesis), Qur'anic recitation and tasawwuf.

As a medium, the Internet, with its setting and structure, seems to favor modernist Islam. For the Internet, with its basic notion of unlimited access to all, provides equal footing for the qualified and the commoner alike. There is now the boundless and self-perpetuating electronic space where everyone is free to publish their interpretation and judgment. The Qur’an and the Sunnah are being discussed on popular forums, unlike the in the 7th century, for example, when the discussion of such topics was confined to “qualified” and specialized scholars. Oversimplification and then absolutization seem to be the order of the day. This has led to what Hofheinz has termed “My Islam”: a lingo spread on discussion forums and personal web sites wherein generalizations and statements like “the Islam I know”… “Islam as everyone knows is” are familiar; hence, “My Islam”.

The Internet, as it gives equal access to all e-publishers, might create a virtual but unrealistic account of both the publisher/author and readership. Having an interactive cyber-existence for each party or person could make them look on a par with each other. For example, both al-Azhar, the oldest functioning university in the world and vanguard of Islamic scholarship, and a marginal heretical group could appear to share equal status and credibility, by the grace of having one Web site each. For someone who does not know much about the Islamic and Muslim makeup, both could look equally influential. Moreover, any Web page, as it comes in a technological wrapping, could bear the fake seal of “qualification”—especially since there is no actual contact with the author. In this, the Internet seems to further deepen the gulf between authorship and authority.

The values that the Internet carries are suitable and befitting to a certain Islam. The significant point here is that, as the Internet helps create a “virtual sense” of contact with the outside world and a sense of independence from one’s local surroundings, it undoubtedly contributes to the weakening of the traditional as well as the social understanding of oneself. Surely, this will be mirrored in one’s religiosity.

Nonetheless, Hofheinz sees that the religion of the Internet is just one offering amongst many. That feeling of autonomy with regard to reading a text and understanding it is what the young are trying to achieve through keeping themselves away from the established religious authority; the same axiom of modernist Islam. In that, an Islam based on few references (vis-à-vis that of traditional Islam which is based on qualified and established works of successive religious scholarly authority) is given precedence. All popular Salafie-inclined portals e-publish such reductionist sources.

Despite the unlimited access the Web offers, the reduction, coupled with fragmentation, of Islam and its “re-prioritization” continues. The result, as Hofheinz brilliantly diagnoses, is the “canonization of information” by the popular electronic outlets. Cyber-individuality may seem to be confined to its domain; that of the individual’s right to access and to debate. However, the generation which is now dealing with the Internet will grow and claim their role in affecting public life in the Arab social and religious space. Whether Arabs realize how the Internet works as a virus that imports its integral values into their religious thought is a question that I, for one, believe will take more space in the future; whether in the offsite realm, or the onsite one is an altogether different question. The Internet seems to prove itself as another ground for the individualistic and modernist “My Islam” to stand against the authentic “traditional Islam”.

Tuesday, February 01, 2005

Di penghujung 1425

isk...isk...diam tak diam kita berada di penghujung Zulhijjah. Kira merangkap di penghujung tahun 1425. Bagi sape-sape yang lahir tahun 1402, umur kita bakal menginjak ke angka 24. Hehe...tuanya...Tapi bila dikira dengan kalendar masihi kira muda lagi la sebab ada yang belum masuk 23 tahun. Semoga segala amal yang dilakukan sepanjang tahun ini dikira sebagai ibadah oleh-Nya.

p/s: Jangan lupa baca doa akhir tahun dan awal tahun nanti ye!

************************************************************************

Doa akhir tahun

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Segala puji hanya bagi Allah, Tuhan yang memerintah dan mentadbir
sekalian alam. Selawat dan salam buat junjungan Nabi Muhammad serta seluruh
ahli keluarga Baginda dan para sahabatnya.
Ya Allah, sesungguhnya pada tahun ini aku telah melanggar larangan-Mu
tetapi aku masih belum bertaubat sedangkan Engkau tidak redha padanya.
Engkau telah menangguhkan azab-Mu itu yang telah ditetapkan padaku.
Engkau telah memerintahkan supaya aku bertaubat dari kesalahan itu.
Sesungguhnya pada hari ini aku memohon keampunan dari-Mu, ampunilah aku dari
segala apa yang telah aku lakukan pada tahun ini yang Engkau redhai dan
Engkau janjikan pahala maka aku memohonnya dari-Mu, ya Allah.
Selawat dan salam buat junjungan Nabi Muhammad serta seluruh ahli
keluarga Baginda dan para sahabatnya. Segala puji hanya bagi Allah, Tuhan
yang memerintah dan mentadbir sekelian alam. Amin….


Doa Awal Tahun

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Segala puji hanya bagi Allah, Tuhan yang memerintah dan mentadbir
sekalian alam. Selawat dan salam buat junjungan Nabi Muhammad serta seluruh
ahli keluarga Baginda dan para sahabatnya.
Ya Allah, Engkaulah Tuhan yang kekal abadi untuk selama-lamanya. Demi
kelebihan-Mu yang Maha Agung dan kemurahan-Mu yang melimpah-ruah,
sesungguhnya pada tahun ini aku memohon kepada-Mu perlindungan daripada
syaitan yang direjam serta dari sekelian kuncu-kuncunya. Aku juga memohon
perlindungan daripada nafsu amarah yang sentiasa mendorong ke arah
kejahatan yang melalaikan dengan perkara-perkara yang tidak mendatangkan
faedah daripada mendekatkan diriku kepada-Mu.
Selawat dan salam buat junjungan Nabi Muhammad serta seluruh ahli
keluarga Baginda dan para sahabatnya. Segala puji hanya bagi Allah, Tuhan
yang memerintah dan mentadbir sekelian alam. Amin….



SELAMAT MENYAMBUT TAHUN BARU HIJRAH 1426...