Monday, January 17, 2005

Adat perpatih di Kota Gapura Utara...

ish..ish..bila dah berhajat nak menyepikan diri elok pulak line ni. Agaknya...tikus kat atas siling tu dah baiki wayar tepon sebab cthurairah dah balik. Dalam dok siapkan Assignment Muslim Nations, rasa cam nak update jap blog ni.

Sebenarnya ana baru je balik dari kampung sebab sepupu ana melansungkan pertunangan tadi. Mula-mula hajatnya tak nak pegi sebab yang pertamanya letih sangat sbb baru je sampai rumah pukul 6 pagi, pastu terus nak balik Perlis. Yang keduanya, nanti mesti orang cakap... " Ha..!lepas ni adik Anah la pulak ye..." ish..ish.. susah nak cakap tu sebabnya tak terasa lagi nak ke arah itu (betul tak orang di sana?! ;p). Cuma yang pastinya bagi ana sekarang ni study dulu dan bersiap sedia dengan sebarang kemungkinan yang akan berlaku. Biaq Allah je yang tentukan.

Okeylah, berbalik pada kisah majlis pertunangan sepupu ana tadik. Actually sepupu ana ni memang betul origin Perlis, tapi disebabkan bapanya berasal dari Negeri Sembilan, dan salah seorang anggota kuat undang luak maka perjalanan majlis tadik berlansung mengikut adat istiadat Negeri Sembilan. Ish..ish..punyala banyak adatnya. Berpantun-pantun pun ada. Yang tak tahan siap pelamin tu...cam nak akad nikah pulak. Susa beno kalau banyak sangat beradat ni kan. Kan best kalau sempoi-sempoi je. Biar senang kedua-dua belah pihak. Rimas jugak ana, sebab kena jadik peneman kat dalam bilik tu. Bila dah orang nak sarung cincin, ana pun apa lagi cabut la. Rasanya lebih rela jadik tukang sauk lauk dari duk dalam bilik tu. Memang dah agak ana mesti kena tempiasnya sebab kami-kami (sepupu-sepapat) ni lebih kurang sebaya je dah tu ana je yang ada. Apalagi...dr ruang depan rumah lagi dah kedengaran dialog yang paling tak best tu... "ha..! pasti Dik Anah la pulak no.." ada jugak yang kata kat ummi..."Long Yah kena siap-siapla sebab pasni Dik Anah plak.." ish...malunya tok sah citer arr. Tapi nasib baik jugak leh menyelamatkan diri kat dapur, orang tak de la kenal yang mana satu orang yang dimaksudkan. Sampai dah abih majlis pun ana kena usik lagi. Hai, takleh jadik ni kena cabut balik awal-awal nampaknya. coincidently ayah keje shift malam...selamatla tak yah duk lama-lama kat situ. Fuhh...

Tapi esok kenduri Kak Ji-A plak. Camner ni?? Ya Allah selamatkanlah hamba-Mu ini....
Eh, ana ada pengisian la ari ni. Tapi masih lagi berkaitan dengan Tsunami. Sorryla ek bagi yang boring, tapi ana sukala pandangan yang dilontarkan oleh sorang senior ni..

**********************************************************

Assalamu'alaikum w.b.t,

saya ingin kongsi pandangan mengenai patung Budha yang tidak musnah akibat Tsunami, hal ini mungkin boleh dilihat dari 4 aspek:

1. Istidraj - Ia adalah perkara luar biasa yang diberikan kepada pihak kafir/zalim bagi menambahkan kesesatan mereka.

2. Ujian Allah - Allah ingin menguji umat Islam terhadap keimanan mereka. Hal ini berlaku dengan izin Allah. Banyak kejadian luar biasa yang dilakukan oleh orang kafir/fasiq dengan menggunakan sihir dsb.
Iblis dan kuncu-kuncunya juga dibenarkan hidup dan merasuk manusia dengan izin Allah.

3. Simbolik kepada prinsip 'La Ikraha Fiddin' -Tentera Islam tidak dibenarkan merosakkan rumah-rumah ibadat orang kafir.Begitu juga Tsunami dsb, juga tentera Allah, mereka tidak memusnahkan tempat sedemikian dgn izin Allah.

4. Struktur pembuatan patung itu mungkin kukuh seperti sebuah batu besar atau logam besar lagi mampat yang tidak terkesan dgn ombak tsunami.

Satu perkara yang perlu kita ambil iktibar bahawa segala perkara yang bukan wahyu (al-Quran dan al-Sunnah) tidak boleh dijadikan dalil syarak untuk membuktikan kebenaran sesuatu perkara. Hanya boleh diambil iktibar selagi tidak bertentangan dengan al-Quran dan al-Sunnah.

Kesimpulannya, ia adalah kehendak Allah, dengan hikmah yang perlu difikirkan
bersama dalam lingkungan keadah-kaedah syarak.

Allahu Ta 'ala a'lam bi al sowab.

Wassalam.
Wazin, SPM 87.

*****************************************************************************

Hehe....sembang-sembang dengan ummi dan ayah masa dalam perjalanan balik tadi mengenai maskawin dan belanja hangus...

Ana: tak leh ke kalau pihak perempuan tak mintak belanja hangus tu? kan itu adat je..

Ummi: boleh je..cuma dah selalu orang buat, bila tak buat jadik pelik la...

Ana: bleh tak kalau kita kata, maskawinnya sekian-sekian dan belanjanya ikut pihak lelaki la nak bagi banyak mana pun?

Ayah: bleh je...tapi kalau pihak lelaki bagi empat kupang lima duit (RM0.45) je camne? tak pun depa bagi sekupang je? Kan susah jugak tu...

Ana: Ish...kedekutnya, Takkan la kot..

Ummi: Erm, kalau lelaki camtu memang tak tau nak hargai pengorbanan seorang perempuan untuk bergelar isteri pada dia la. Lain la kalau dah betul-betul tak berkemampuan. Tu pun dia makruh kawin kalau dah tak mampu. Bagi ummi la, belanja tu sama gak cam hadiah dari pihak lelaki kepada pihak perempuan. Memang la tak kisah banyak mana nak bagi...tapi sendiri mau ingatla, zaman sekarang ni kalau bagi sekupang coklat (gula-gula) pun tak dapat nak beli...

Ana: betul jugak ek!

Ayah mesti diam je kalau ana ngan ummi kondem lelaki...hehe...sori la ayah tak berniat pun...sekadar melontarkan pandangan...;)

he..sonotnye makan nasi kat rumah baru, dengan asam pedas ikan puyu + haruan, ada ikan darat kering + sambal belacan berulam kan pucuk cemumar...ish..ish..sedap sangat! Dahla dengan angin bendang lagi...damainya rasa...

Rasa cam nak duk kat sana macam kecik-kecik dulu bila ummi ngan ayah tinggalkan ana kat kampung dengan arwah Tok. :( tingat sangat kat arwah tok! Sesapa yang baca entry ni hadiahkanlah Al-Fatihah untuk arwah tok ana ye! Time kasih!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home